INFO

Alt du behøver at vide

Deltagerbetingelser


Man kan deltage som band, gruppe eller artist.
Musik og show skal opføres live (sing-along/karaoke er ikke tilladt).
Alle genrer er velkommen.
Max. showtid 25 minutter.
Max. 1 cover.
Ingen aldersgrænse for at deltage.
Man kan kun deltage i den festivalby man bor tættest på.
Det er ok at spille sange som er registreret hos Koda.

Et udpluk af det der er inkluderet når man deltager på Emergenza:

• Billetter til Musikmessen i Frankfurt (11.-14.April 2018) - for alle i jeres band/gruppe! (op til 10 billetter, værdi 2000 kr)
• Upload af en single, EP eller album på Spotify, Deezer, Apple Music, Tidal etc. (værdi 300 kr)
• Promomateriale som flyer og plakat
• VIP-billet til alle i jeres band til samtlige Emergenza-koncerter rundt om i verden under sæsoen I deltager på festivalen
• I kan tjene op til 6000kr allerede på første koncert
• 20% rabat på tryk af merchandise t-shirts hos tshirt.se
• Vi præsenterer de bedste sange fra sæsonen for Marshall Records (UK)
• Vi hjælper dig med at booste likes på FB, følgere på Instagram og plays på Spotify og Youtube
• Coaching i hvordan musikbranchen fungerer og hvad I skal gøre for at lykkes
... og meget mere

Dette er let værd over 9000kr som I opnår ved at deltage på Emergenza.
Finder du en bedre deal på karriere-/promopakke - pengene retur!

Din indsats



Et engangsdepositum på 500kr per band/gruppe, god musik og folk som vil opleve jer LIVE :-)

Vi sørger for alt andet.
Har du spørsmål?
Benyt venligst chatten du ser her på siden eller kontakt din lokale manager.

Forløb

• INDLEDENDE RUNDER
I hver by har vi indledende runder hvor 8-10 bands/grupper per aften viser hvad de kan præstere på en scene. Via mobilen stemmer publikum og musikerne deres favoritter videre til semifinalerne.
NYHED: Fra 2017/2018 sæsonen har vi desuden en jury som gør sin stemme hørt i de indledende runder. Juryvinderen går videre uafhængigt af publikumsafstemmingen.

• SEMIFINALER
Selve konkurrencen intensiveres i semifinalerne da alle som deltager i semifinalerne allerede er gået videre én gang og disse vil nu bevise at de fortjener en plads i finalen. Publikum og de deltagende musikere stemmer igen via mobilen.
NYHED: Fra 2017/2018 sæsonen har vi desuden en jury som gør sin stemme hørt i semifinalerne. Juryvinderen går videre uafhængigt af publikumsafstemmingen.

• FINALE

I finalen er publikumsafstemningen ikke endelig afgørende for hvem der vinder. Udover publikumsafstemningen har finale-musikerne en egen afstemning som udløser en musikervinder som går videre til juryen uafhængigt af publikumsafstemningen. Det er en branchejury som afgør hvem der vinder finalen. Juryen kan vælge vinderen blandt publikumsfavoritterne (5-6 bands) og musikerfavoritten (1 band). Vinder af Aarhus- og Odensefinalen går videre til DK-finalen i København. DK-finalen afholdes samtidig som Kbh-finalen og juryen vælger således den samlede danske vinder mellem vinderne fra Kbh, Aarhus og Odense.

• NORDISK FINALE

DK-vinderne spiller sammen med vinderne fra Norge, Finland og Sverige. Blandt disse 4 vindere vælger en ny branchejury 3 nordiske vindere som går videre til den internationale finale. Sidst blev den nordiske finale afholdt i København.

• INTERNATIONAL FINALE
Den internationale finale er en del af Taubertal Festivalen i Tyskland. De 3 nordiske vinderbands rejser, bor og spiser på emergenza's bekostning, og de får en oplevelse for livet hvor de ikke bare spiller på en rigtig fed scene på en udendørsfestival i Tyskland. De vil også stifte bekendtskab med musikere fra hele verden, hænge ud backstage, træffe branchefolk og feste til langt ud på morgenen! (what happens at Taubertal stays at Taubertal). Vinderen af den internationale finale udpeges af et internationalt sammensat dommerpanel og vinderne vælger mellem en pladekontrakt eller en turné som deres hovedpræmie.

FAQ TILMELDING



Hvordan tilmelder jeg mit band/gruppe?

Det er ganske enkelt - klik på knappen "Tilmelding" nedenfor eller i menuen og følg instruktionerne. Efter du har indsendt tilmeldingen modtager du en email med detaljer om hvordan du færdiggør jeres tilmelding. Efter jeres tilmelding er helt færdig kontakter vi jer for et bookingmøde. På mødet gennemgår vi alle detaljer for festivalen og vi booker sammen jeres koncert.

Behøver vi at indsende demo og pressekit?

Nej. En demo viser ikke nødvendigvis et band's fulde potentiale, men snarere hvor mange penge bandet har råd til at bruge på studietid / optageudstyr. Derfor vil vi gerne give alle bands en reel chance for at vise hvad de kan præstere LIVE, og derfor følger tilmeldingen princippet "først-til-mølle". Når det er sagt kan vi kun anbefale at I lægger vægt på jeres presseindsats og promotion så I kan få nye fans som følger jer!

Hvilken genre forventes det at vi spiller på festivalen?

Alle genrer er velkomne på festivalen: hiphop, rock, pop, urban, rap, blues, funk, metal, alternative etc. - you name it! Vi har haft 329 forskellige genrer repræsenteret på festivalen. I kan synge på hvilket sprog I vil eller spille som instrumental band.

Mit band har kontrakt med et indie label eller eget label. Kan vi deltage alligevel?

JA. De eneste vi beder om ikke at tilmelde sig, er bands som har kontrakt med et major label, så vi kan give plads til at nye talentfulde bands bliver hørt. (major labels er: Universal, Warner og Sony)

Jeg er solo-musiker. Kan jeg deltage?

Ja, siden 2014/15 sæsonen kan man deltage på festivalen som soloartist hvis du spiller egne sange og kan spille dem LIVE. Er du soloartist med band tilmelder du jer som band.

Jeg spiller i to bands. Kan jeg deltage med begge bands i samme festival-sæson?

Ja, men kun hvis maksimum halvdelen af musikerne i det ene band går igen i det andet band. Er du i tvivl så kontakt os.

Koster det noget at spille på koncerterne?

Nej, selve det at spille koster ikke noget. Vi har et depositum, som har flere fordele. Jeres band har gratis adgang til alle sæsonens Emergenza-koncerter på klubber i hele verden. Jeres band modtager en musik-, promo- og branchepakke som har en værdi på op til 9000kr. Depositummet er på 500kr per band/gruppe og gælder hele sæsonen. Læs mere HER

Vi kan ikke deltage alligevel. Kan vi få depositummet tilbage?

Da Emergenza Festival er en kulturbegivenhed som afholdes i en specificeret periode er indbetaling af depositummet at betragte som en bindende aftale uden fortrydelsesret. Det er derfor ikke muligt at få depositummet tilbagebetalt udover dette ekstremtilfælde:
Hvis festivalen er nødsaget til at aflyse eller ændre datoen for en indledende-runde-koncert, vil bands der allerede er fastsat til at spille på den pågældende koncert, blive tilbudt en anden dato og tid. Hvis datoen bandet bliver tilbudt IKKE er en af de datoer festivalen har offentliggjort på www.emergenza.net inden bandet kontaktes angående ændringen, og bandet ikke er i stand til at spille på den nye dato kan de afmelde sig festivalen, og få depositummet tilbage.

Er der en deadline for hvornår jeg senest skal tilmelde mit band?

Der er ingen decideret deadline. Dog anbefaler vi at du tilmelder dit band hurtigst muligt, da pladserne er begrænsede og de fyldes op efter princippet "først-til-mølle"!

Hvorfor forventes det at alle i bandet deltager på infomødet?

For det første fordi vi tager et pressebillede af jeres band, og for det andet fordi det er vores mangeårige erfaring, at de bands hvor samtlige musikere er stærkt engagerede og velinformerede også er de bands som får mest ud af festivalen og de muligheder vi tilbyder. Som noget nyt tilbyder vi feedback til de deltagende bands som møder fuldtalligt op på møderne.

FAQ KONCERT



Er der gratis drikkevarer til musikerne?

Ja. Tuborg stiller et vist antal øl og kildevand til rådighed i backstage hver koncertaften til de optrædende musikere.

Kan vi spille samme dag som et andet band vi kender?

Måske. Det er ikke noget vi kan garantere.

Kan vi spille covers?

Ja, max en coversang per show.

Kan vi spille instrumental musik?

Ja. Alle genrer er velkomne.

Står det os frit for at udføre hvilken som helst performance på scenen?

I princippet ja. Dog er der visse elementer som ikke tillades på scenen (det kan f.eks. være ild, pyro, konfetti etc.). Vi beder dig om at spørge den lokale festivalrepræsentant om lov hvis I har andre elementer i jeres performance end selve musikken.

Hvor lang tid kan vi spille på hver koncert?

I spiller en showcase på max 25 min så I når at spille jeres absolut bedste sange, og overbevise publikum om at I kan jeres kram.

Hvordan vælges tiden vi spiller på?

I de indledende runder tildeles koncerttiderne tilfældigt. Derefter tildeles tiderne basseret på det indtryk bandet har givet, og for at skabe den bedst mulige oplevelse for publikum. Vi tager også højde for at et band som spiller først eller sidst i en indledende runde ikke gør det igen i semifinalen.

Kan vi tage venner med backstage?

Nej, selvfølgelig ikke. Hvis jeres venner vil backstage kan I sige til dem at de skal tilmelde sig festivalen først ;)

Kan vi ændre vores bandnavn efter festivalen er startet?

Det kan vi godt klare, men det er ikke noget vi anbefaler at man gør. Hvis I overvejer nyt bandnavn foreslår vi at I beslutter jer for et bandnavn før de indledende runder, da det ikke giver mening at publikum tror I er et nyt band koncert efter koncert.

Kan vi få taget fotos og video-/lydindspilning af vores koncert(er) på festivalen?

Ja, vi har fotograf tilstede samt indspilning af video/audio ved de fleste af vores koncerter. Benyt venligst relevant email for at tage kontakt:
For at booke fotograf kontakt fotografen i den by du deltager: København: foto@emergenza.dk Århus: fotoaarhus@emergenza.dk Odense: fotoodense@emergenza.dk For at booke video/audio indspilning: audiovideo@emergenza-festival.dk (skriv på engelsk)

Kan vi bruge Emergenza logoet på flyers og/eller plakater vi laver for at reklamere for vores koncert på festivalen?

Ja. Du finder logoet under presse her på siden.

Hvordan kan vores band få omtale eller koncertanmeldelse publiceret på Emergenza's hjemmeside?

I forbindelse med koncertene på festivalen vil jeres bandnavn blive nævnt, men det er jer selv der i udgangpunktet laver reklame for bandet og jeres koncert. Når det er sagt har vi mulighed for at lave "features" med koncertanmeldelse eller interview med jeres band. Kontakt gerne jeres lokale festivalrepræsentant for at se hvad der er mulighed for.

Kan vi hænge vores banner op på scenen?

Nej, desværre. For at være fair er det samme regel for alle bands. Det kan let opfattes uretfærdigt hvis nogle band visuelt fremstår bedre end andre bands. Derfor må ingen andre bannere end festivalens banner hænges op på spillestedet.

FAQ AFSTEMNING



Hvordan stemmer publikum og musikerne?

Publikum og de optrædende musikere stemmer på sine smartphones via et gratis stemmesystem. Man kan stemme på ligeså mange bands man har lyst til, men stemmen er kun gyldig hvis man stemmer på mindst 2 forskellige bands. Vi ser at publikum i gennemsnit stemmer på omkring 3 bands, hvilket betyder at "taktisk afstemning" er reduceret til et ubetydeligt niveau og at folk stemmer på de bands og grupper de synes er bedst.

Kan vi stemme på de andre bands på festivalen?

Ja, jeres band kan stemme på alle de bands I har lyst til.

Hvad sker der hvis man kun stemmer på ét band?

Det er ikke muligt at kun stemme på ét band - og det er hele pointen med stemmesystemet at man skal stemme på alle de bands man synes er gode. Det er helt enkelt ikke muligt at afgive sin stemme hvis man ikke vælger minimum 2 forskellige bands/grupper på sin smartphone.

Hvorfor går bands videre på baggrund af publikumsafstemning?

Hvis man vil etablere sig og bestå i musikbranchen, så handler det om at overbevise publikum om at man kan noget (det er trods alt dem der skal købe ens musik og merchandise samt gå på koncerterne). Man overlever kort sagt på publikums gunst, og en overbevisende indsats får folk til at komme igen til næste koncert. En publikumsafstemning er en realistisk indikation af om man er på vej i den rigtige retning, og en lærerig erfaring man kan tage og føle på. Med andre ord handler det om at bevise for publikum at man er tilstrækkelig overbevisende til at de vil se jer spille igen - på en større scene.

Men betyder det at man kan vinde hvis man blot har mange venner?

Nej. Husk på at publikum skal stemme på mindst 2 bands. Det er ikke nogen dum ide at sørge for at få en masse "sikre stemmer" og at skabe en fed stemning ved at trække folk til koncerten, men man skal også være overbevisende og dygtig for at nye folk skal blive imponerede, og give sin anden stemme til bandet.
Husk desuden på at der ikke er nogen der har vundet før man kommer til finalen, og at vinderne vælges af en jury.

Hvordan fungerer jurystemmerne?

I finalerne er det juryen som vælger hvem der vinder. Der er ikke nogen som vinder før finalen, så det er juryen der vælger vinderne af Emergenza Festival. Finalejuryen består af op til fem branchepersoner fra ind- og udland. I indledende runder og semifinaler vil en mindre jury udpege sin favorit. Hvis dette band ikke allerede er blandt de bands som publikum har stemt videre vil det band juryen har valgt som sin favorit også gå videre. Juryen har altid flere kriterier at vælge udfra. Disse kriterier gennemgår vi på det første mødet så hvert band er informeret og kan forberede sig på ordenligt.

Hvor kan jeg finde resultaterne for hver aften?

Du finder resultaterne her på siden.

FAQ BILLETTER



Hvordan får publikum adgang til koncerterne?

Publikum kan enten købe en billet i forsalg eller ved indgangen på selve koncertaftenen. Fordelene ved at købe i forsalg er at man sparer penge, og at man støtter bandet man køber billetten af, da en del af pengene går til bandet. Desuden er det kun dem der har købt en billet i forsalg der kan være sikre på at komme ind på klubben.

Skal vores band betale for billetterne i forvejen?

Nej selvfølgelig ikke.

Skal vi sælge alle billetter?

Alle sælger så mange billetter de kan for at det skal blive en fest og en mindeværdi konsertaften, men der er ikke et bestemt krav på billettsalget. Som med alt andet i livet handler det at gøre det så godt man kan. :)

Kan vi få flere billetter end dem vi fik fra start?

Hvis koncerten ikke er udsolgt og der er flere billetter til rådighed, kan man få flere billetter hvis man har en realistisk chance for at sælge dem.

Er det vigtigt at bandet selv promoverer sin koncert?

Ja, det er absolut vigtigt. Husk på at så længe man er et upcoming band skal man selv stå for alt arbejdet - indtil den dag hvor der forhåbentlig er nogen der får øjnene op for bandet, og vil overtage en del af arbejdet. At arbejde for sin karriere og sit band er en indsats som hele tiden skal intensiveres. Det er kun de aktive og seriøse bands som kommer langt, og det gælder både i Emergenza Festival og i resten af musikbranchen. Det er op til Emergenza Festival at arrangere og tilbyde deltagerne muligheden for uforglemmelige koncerter på landets bedste spillesteder. Desuden annonceres alle koncerter på web og via spillestedernes kanaler. Dette sikrer dog ikke at vi når ud til hvert band's fanbase, og det er en udfordring at trække folk til en koncert med et band folk aldrig har hørt om før. Det er derfor vigtigt at det enkelte band promoverer sin egen koncert, for på den måde at nå ud til sin fanbase. For at lette promotionarbejdet tilbyder vi de deltagende bands en fotosession og et plakat/flyer-layout, da det har vist sig at være et godt værktøj for mange bands. Hvert band modtager også forsalgsbilletter som man kan sælge billigt direkte til sine fans.

Gælder en billet til alle koncerter?

Nej. En billet gælder til én valgfri koncert i den kategori og sæson billetten tilhører. F.eks. giver en billet købt til en indledende runde i indeværende sæson tiltræde til én valgfri indledende runde i indeværende sæson.
En billet der er købt online gælder kun til den koncert og for den person der står på billetten.

Har venner, kærester, forældre m.fl. gratis indgang?

Nej, desværre. Folk som ikke skal spille på koncerten kan ikke komme gratis ind. Dog tjener jeres band penge i takt med at I sælger billetter, og det står jer frit for at løse billet(ter) svarende til beløbet I har tjent, for derefter at give disse billetter gratis væk.

Kan man få penge tilbage for billet(ter) som ikke blev brugt på aftenen vi spillede?

Nej, desværre. Billetter som er købt på forhånd kan man ikke få penge tilbage for. Dog gælder hver billet til én valgfri koncert af samme type i indeværende sæson - dvs. har man købt en billet til en indledende runde i indeværende sæson, og har man ikke mulighed at komme den dag kan man komme og se en anden indledende runde i samme sæson.

Hvad sker der hvis vi mister de billetter vi har ansvaret for?

Desværre skal der betales for alle billetter som ikke bliver returneret. Derfor: smid dem ikke væk!

Kan vi komme og se de andre koncerter på festivalen gratis, hvis vi selv spiller på festivalen?

Ja. Alle musikere som spiller på Emergenza Festival kan komme gratis ind til alle vores klub-koncerter over hele verden i den sæson man deltager. Du kan enkelt ansøge om gratis indgang ved her på siden at finde den koncert du gerne vil gå på, og følge instruktionerne for hvordan du modtager din gratis billet. Venner/familie som eventuelt ledsager dig er nødt til at købe billet.

TILMELDING